LİSANS PROGRAMI |
|||
Kodu | Dersin Adı | Yıl/Dönem | Ders İçeriği |
DBB119 | Dilbilime Giriş | I. Yıl – I. Yarıyıl | Dil olgusunun temel özellikleri, kavramları ve yaklaşımlarının ayrıntılı bir biçimde öğrenciye verilmesi amaçlanır. |
DBB121 | Dilbilgisi Kavramları ve Türkçe | I. Yıl – I. Yarıyıl | Öğrencilerin geleneksel dilbilgisi kavramlarına yönelik eleştirel gözlemler geliştirmesini, bu eleştirileri Türkçeden ve belli başlı yabancı dillerden örneklendirmesini ve söz konusu dil yapılarına çağdaş dilbilimin nasıl yaklaştığına dair bir genel kavramaya ulaşmalarını sağlamak amaçlanır. |
DBB123 | Uygulamalı Dilbilim | I. Yıl – I. Yarıyıl | Uygulamalı Dilbilim alanının ve alt alanlarının tanıtılması; alanla ilgili temel kavramların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
DBB125 | Yabancı Dilde Genel Çözümlemeler | I. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste yabancı dilin genel dilbiligisi kuralları ve bu kuralları öğrencilerin konuşma ve dinleme becerilerinde kullanma ve pekiştirmeleri amaçlanmaktadır. |
DBB127 | Karşılaştırmalı Dilbilgisi I | I. Yıl – I. Yarıyıl | Türkçe ve İtalyancanın dilbilgisi dizgelerinin sözcük türleri temelinde karşılaştırmalı bir biçimde incelenmesi amaçlanmaktadır. |
DBB124 | Karşılaştırmalı Dil İncelemeleri | I. Yıl – II. Yarıyıl | Tek tek dünya dillerinin yapılarına yönelik betimlemler yapılması ve dünya dillerinin çeşitli açılardan sınıflandırılması amaçlanmaktadır. |
DBB126 | Sözcük Anlambilimi | I. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste dilin anlamsal görünümleri, anlamın türleri (göndergesel anlam, yan alam vb.), anlam değişmesinin nedenleri ve ortaya çıkış koşulları ele alınmaktadır. Türkçeden ve diğer dünya dillerinden örneklemelerin yapılması, öğrencinin bir yandan dillerin anlatım yollarını karşılaştırabilmesini, diğer yandan da Türkçenin anlam özelliklerini ayrıntılı bir biçimde kavramasını sağlamaktadır. |
DBB130 | Yabancı Dilde Söyleyiş Çalışmaları | I. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste öğrenciler, İngilizce ses sistemini tanır, sesletim çalışmaları yapar, yabancı dilde dinleme ve konuşma becerilerini geliştirir, İngilizceyi sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme yeteneğini geliştirir. |
DBB132 | Temel Dil Beceriler | I. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, öğrencilere anlamaya yönelik dil becerileri olan okuma ve dinleme ile üretime yönelik dil becerileri olan yazma ve konuşma becerilerinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması hedeflenmektedir. |
DBB112 | İletişim ve Dil | I. Yıl – II. Yarıyıl | Dil çalışmalarının tarihçesi ayrıntılı bir biçimde öğrencilere verilir. Sonraki süreçte dilbilim alanındaki temel okul ve ekollere ve yaklaşımlara ilişkin bilgi verilir. Bu çerçevede amaç, öğrencilere alan ve tarihçe hakkında bilgi kazandırmaktır. |
DBB213 | Sesbilime Giriş | II. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste dilin sözlü ve yazılı değişkeleri, Türkçe ses dizgesinin genel özellikleri anlatıldıktan sonra ses dizgesindeki ünlüler, ünsüzler, kayan ünlüler çıkarılış biçimleri ve dağılımlarıyla ele alınacak, sesbilim abecesiyle konuşmanın yazıya dönüşümü öğretilecek ve dildeki seslerin artzamanlı ve eşzamanlı değişimleri ses olayları çerçevesinde işlenecektir. |
DBB215 | Biçimbilim | II. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste biçimbilim temel kavramları ve Türkçeden örnek çözümlemeleri üzerinde durulmaktadır. |
DBB219 | Yabancı Dilde Sözvarlığı Çalışmaları | II. Yıl – I. Yarıyıl | Öğrencilerin okuma etkinliği aracılığıyla yabancı dilde sözvalığını geliştirmesi ve ileri düzeyde sözvarlığı bilgisine sahip olması amaçlanır. |
DBB217 | Sözdizim I | II. Yıl – I. Yarıyıl | Türkçe ve çeşitli dillerden örneklerle dilin sözdizim düzlemi hakkında giriş bilgileri vermek ve Evrensel Dilbilgisinin açıklanmasına yönelik olarak Chomsky tarafından geliştirilmiş olan Üretici Dilbilgisi modelini tanıtmak amaçlanır. |
DBB221 | Karşılaştırmalı Dilbilgisi II | II. Yıl – I. Yarıyıl | Türkçe ve Almancanın dilbilgisi dizgelerinin sözcük türleri temelinde karşılaştırmalı bir biçimde incelenmesi amaçlanmaktadır. |
DBB223 | Türk İşaret Dili I | II. Yıl – I. Yarıyıl | Bu dersin amacı, farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin işitme engelli ve sağır bireylerle A1 düzeyinde Türk İşaret Dilini kullanarak iletişime geçmesi ve anlaması amaçlanır. |
DBB204 | Ruhdilbilim | II. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste ruhdiblim alanına ilişkin kuramsal ve uygulamalı çalışmalar hakkında bilgi verilmesi amaçlanır. |
DBB208 | Yabancı Dilde Tümce Çözümlemeleri | II. Yıl – II. Yarıyıl | Öğrencilerin, ileri düzeyde okuma metinlerinde okuduğunu anlama ve çıkarım yapma yeteneğinin geliştirilmesi amaçlanır. |
DBB210 | Sözdizim II | II. Yıl – II. Yarıyıl | Öğrencilerin dillerin yapısı ve işleyişindeki sözdizimsel yönler hakkında belirli bir kuramsal çerçevede inceleme ve çözümlemeler yapmasını, ürkçe başta olmak üzere dillerin sözdizimsel özelliklerini bu kuram çerçevesinde karşılaştırmasını sağlamak amaçlanır. |
DBB214 | Tümce Anlambilimi | II. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, tümce anlambiliminin temel kavramlarını öğrencilere tanıtmak amaçlanır. |
DBB216 | Türk İşaret Dili II | II. Yıl – II. Yarıyıl | Bu dersin amacı, farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin işitme engelli ve sağır bireylerle A2 düzeyinde Türk İşaret Dilini kullanarak iletişime geçmesi ve anlamasıdır. |
DBB301 | Metindilbilim | III. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste dilbilimin alt alanlarından biri olan metindilbilim kuramları ve bu kuramlar çerçevesinde çeşitli türlerde metinlerin incelenmesi uygulamalı olarak ele alınmaktadır. |
DBB303 | Sesbilim Çalışmaları | III. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste dil sisteminin işleyişi ve dilin bileşenleri genel olarak anlatıldıktan sonra sesbilimsel bileşenin sistemdeki yeri üzerinde durulacak; “ayırıcı özellik” kavramının diliçi ve dildışı betimlemesi yapılacaktır. Daha sonra, Türkçedeki parçalı ve parçalarüstü sesbirimlerin özellikleri ve işleyişleri ele alınacak, bürün dizgesini oluşturan birimler ve sözlü dildeki görünümleri örneklerle işlenecektir. |
DBB305 | Toplumdilbilim | III. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste öğrencinin dil ve toplum arasındaki ilişkinin, soyut ve somut düzlemdeki görünümlerine yönelik genel bilgiye sahip olması amaçlanmaktadır. |
DBB307 | Yabancı Dilde Metin Çözümlemeleri | III. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste öğrenciler İngilizce okuduğunu anlama becerisini geliştirecek etkinlikler yapar, sözcük dağarcığını geliştirecek aktivitelere katılır, belirli okuma parçalarında kullanımını gözlemledikleri en ileri düzey İngilizce dilbilgisi kalıpları ve sözcükleri, takip eden soru-cevap biçimindeki aktivitelerle pekiştirilir. |
DBB309 | Karşılaştırmalı Dilbilgisi III | III. Yıl – I. Yarıyıl | Japoncanın ses dizgesine ilişkin bilgi verilmesi ve ses dizgesi bilgisi temelinde Japoncanın yazı dizgelerinin (hiragana, katakana ve kanji) tanıtılması amaçlanır. |
DBB311 | Görsel Okuma ve Estetik I | III. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste, görsel algı ile başlayan dış dünyayı ve dış dünyadaki görsel bileşenleri yorumlama süreçleri üzerinde durulmaktadır. |
DBB302 | Dil ve Beyin | III. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, insan beyninin anatomik özellikleri, diğer canlı beyinlerinden ayrılan yönleri, dilin beyindeki oluşumu ve konumlanışı, konuşma eyleminin gerçekleşimi, herhangi bir beyin hasarı sonucu dil sistemindeki aksamalar, dil sisteminin işleyişini etkileyen hastalıklar (afazi, şizofreni, otizm vd.), bu hastalıklar sonucu dil sisteminde ortaya çıkan aksamaların betimlenmesi ve dilin yeniden kazandırılması işlenecektir. |
DBB304 | Anadili Öğretimim | III. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, anadilinin öğretimi üzerinde çeşitli kuram ve yaklaşımlar üzerinde durulmakta, Türkçeden örneklerle tartışma yapılmaktadır. |
DBB306 | Dilbilgisi Öğretimi | III. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, öğretimbilimsel dilbilim yaklaşımları çerçevesinde Türkçe dilbilgisi öğretimi konusu ele alınmaktadır. Derste dilbilgisinin nasıl öğretileceği sorusunun yanıtlarını doğrudan etkilemekte lan dilbilgisinde neyin öğretilmesi gerektiği, öğretileceklerin hangi tür betimlemelere göre saptanacağı ve ne ölçüde öğretilmesi gerektiği konuları üzerinde durulmaktadır. Ders izlencesi içinde kullanılmakta olan Türkçe ders kitaplarındaki betimlemeler dilbilim bakış açısı çerçevesinde sorgulanmaktadır. |
DBB308 | Yabancı Dilde Yazılı Anlatım | III. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste öğrenciler paragraf yazma tekniklerini öğrenir, kompozisyonun tez tümcesini yazma tekniklerini öğrenir, kompozisyonun anafikirini bulma yöntemlerini öğrenir, akademik metin oluşturma yöntemlerini öğrenir, bu bilgileri kullanarak İngilizce paragraf ve kompozisyon yazabilmeyi öğrenir, TOEFL ve GRA gibi sınavlarda paragraf/kompozisyon yazımı sırasında nelere dikkat etmesi gerektiğini bilir. |
DBB310 | Konuşma Eğitimi | III. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, konuşma analizi ve temel yaklaşımlar üzerinde durulmaktadır. |
DBB312 | Görsel Estetik ve Okuma II | III. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, göstergebilimin temel kavramları üzerinde durulmaktadır. |
DBB401 | Sözcükbilim ve Sözlükçülük | IV. Yıl – I. Yarıyıl | Bu dersin ilk konularını sözcükbilimin temel kavramları ve sözlükbilimin sözcükbilim içindeki yeri oluşturmaktadır. Daha sonra, elektronik sözlükler, metin bütünceleri tahıklı dizinleyiciler (concordance), etiketleyiciler (parser, targer) gibi çeşitli çözümleme araçları tanıtılarak sözcükbilimin bilgi edinme yolları ele alınmaktadır. Bundan sonra, okul sözlüklerinde sözvarlığının düzenlenişi, bir madde başında bulunması gereken bilgiler örneklerle ele alınmaktadır. |
DBB403 | Dil Edinimi | IV. Yıl – I. Yarıyıl | Çocuğun dil edinim sürecinin nasıl gerçekleştiği ve bu sürecin dil kuramı ile nasıl ilişkilendirilebileceği öğretilmesi amaçlanır. |
DBB405 | Yabancı Dilde Sözlü Anlatım | IV. Yıl – I. Yarıyıl | Öğrencilerin, İngilizce sözlü anlatım becerilerini uygulamalı olarak geliştirmesi ve sözlü anlatım sırasında belirli toplumsal ortamlarda belirli kalıpları kullanması üzerinde durulur. |
DBB411 | Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri | IV. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste, bilimsel bir araştırmanın oluşturulma aşamaları ve bilimsel araştırma yöntemleri üzerinde durulmaktadır. |
DBB417 | Yayıncılıkta Edisyon ve Redaksiyon I | IV. Yıl – I. Yarıyıl | Bu derste, yayıncılığın temel kavramları olan editörlük, redaktörlük ve yayın aşamaları üzerinde durulmaktadır. |
DBB400 | Bitirme Ödevi | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste öğrenciler APA ölçütleri temelinde dilbilim bir alanını ilişkilendiren mezuniyet tezlerini hazırlamaktadır. |
DBB402 | Dilbilim ve Çeviri Kuramları | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Türkçe ve Japoncanın yapısal özellikleri, sözcük türleri temelinde karşılaştırmalı yöntemle incelenmesi amaçlanır. |
DBB404 | Yabancı Dil Öğretimi | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste, yabancı bir dilin nasıl öğretilmesine gerektiğine ilişkin kuramlar ve yaklaşımlar üzerinde durulmaktadır. |
DBB406 | Kullanımbilim | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Dilsel düzlemlerden biri olan kullanımbilime ilişkin araştırma alanını tanıtarak, alanın kullanımbilimsel olguların açıklanmasında kullanılan kavram ve terimlerini kuramsal bir çerçeve içinde öğretmek amaçlanır. |
DBB408 | Yabancı Dilde Çeviri Çalışmaları | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste öğrenciler çeviri biliminin temel kuramları ile ilgili bilgi edinir, İngilizceden Türkçeye çeviri yaparken dikkat etmesi gereken temel özellikler ile ilgili farkındalık geliştirir, Türkçeden İngilizceye çeviri yaparken dikkat edilmesi gereken temel özellikler ile ilgili farkındalık geliştirir, Başta dilbilim metinleri olmak üzere akademik metinlerini temel çeviri teknikleriyle çözümler. |
DBB410 | İkidillilik ve Çokdillilik | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste ikidillik ve çokdillilik konuları üzerine alanyazından örnek çözümlemeleri yapılmaktadır. Bu bağlamda ikidillik ve çokdillilik üzerinde çeşitli diller temelinde oluşturulan kuram ve yaklaşımlar üzerinde durulmaktadır. |
DBB412 | Yayıncılıkta Edisyon ve Redaksiyon II | IV. Yıl – II. Yarıyıl | Bu derste editörlük, redaktörlük uygulamaları ve bir eserin yayına hazırlanması süreçleri üzerinde durulmaktadır. |